Pracovnělékařské služby • související legislativní změny • změny dle flexibilní novely zákoníku • právní a lékařský pohled
Určeno pro: vedoucí pracovníky, personalisty, mzdové účetní, pracovníky PaM, BOZP, lékaře a pro všechny zájemce o tuto problematiku
Zaměstnavatelé mají povinnost zajistit svým zaměstnancům pracovnělékařské služby, což je často složitý úkol, protože tyto povinnosti jsou rozptýlené v několika zákonech a vyhláškách. Pro mnoho zaměstnavatelů i poskytovatelů pracovnělékařských služeb je obtížné se v této problematice orientovat a správně plnit všechny povinnosti.
V první polovině roku 2025 navíc dochází k důležitým legislativním změnám, které mají vliv na způsob, jakým zaměstnavatelé vybrané pracovnělékařské prohlídky zajišťují a rovněž na navazující postupy, jelikož se novelizují rovněž příslušné části zákoníku práce.
Flexibilní novela zákoníku práce a související legislativa mění například:
- vstupní prohlídky při vzniku pracovního poměru
- vstupní prohlídky u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP/DPČ)
- povinnost zaměstnavatele nepřipustit výkon práce neodpovídající zdravotnímu stavu
- výpovědní důvody při dlouhodobém pozbytí zdravotní způsobilosti
- nová náhrada nemajetkové újmy místo odstupného při pracovních úrazech a nemocech z povolání
- program podpory zdraví
Dálší připravované změny pracovnělékařských služeb:
- změny v kategorizaci prací
- změny v náplni pracovnělékařských prohlídek (se zdůrazněním významu klasifikace chemických látek a směsí)
- změny seznamu nemocí z povolání (změny ve stávajících formulacích)
Tento seminář se zaměří na praktické, přehledné a srozumitelné vysvětlení tohoto tématu, aby účastníci měli jasnou představu o tom, jak správně postupovat.
dopolední program školení (9:00-12:15) – přednáší prof. MUDr. Milan TUČEK, CSc.
- pracovnělékařské služby (PLS) jako součást ochrany zdraví při práci (mezinárodní kontext, historie a současnost, obsah a rozsah PLS)
- hodnocení rizik jako základ pro poskytování PLS (základní pojmy: expozice, nebezpečí, riziko; analýza, řízení, komunikace a vnímání rizik, kategorizace prací jako nutný základ komunikace podnik-lékař)
- obsah a rozsah pracovnělékařských prohlídek (základní a odborná vyšetření, kontraindikace, příklady z praxe, hlavní problémy poskytování PLS)
- poškození zdraví z práce (pracovní úraz, nemoc z povolání, ohrožení nemocí z povolání, nemoc související s prací, současný stav a novinky, příklady z praxe)
polední přestávka 12:15-12:45
odpolední program školení (12:45-16:00) – přednáší Mgr. Tomáš LIŠKUTÍN
- podstata a zajištění pracovnělékařských služeb z pohledu zaměstnavatele (poskytovatelé pracovnělékařských služeb, obsah pracovnělékařských služeb, vysílání na prohlídky k registrujícím praktickým lékařům, specifika agenturních zaměstnanců)
- pracovnělékařské prohlídky (správně vyplněné žádanky, otázka výpisu ze zdravotnické dokumentace, vstupní prohlídky uchazečů o zaměstnání i zaměstnanců při změně práce, periodické, mimořádné, výstupní a následné prohlídky, povinnosti zaměstnanců souvisejících s podrobením se prohlídce)
- pracovnělékařské posudky (posudkové závěry, přezkoumání posudků vč. nesplnitelných podmínek, účinnost posudku i ve vztahu k nástupu do práce, platnost posudku i ve vztahu k počítání periodických lhůt a návratům do práce)
- správné postupy zaměstnavatele navazující na pracovnělékařské posudky (absence platného posudku, zdravotně způsobilí s podmínkou, změna druhu práce/převedení nebo propuštění zaměstnance, který dlouhodobě pozbyl zdravotní způsobilost, podmínky náhrady nemajetkové újmy při propuštění, řešení mezidobí mezi doručením posudku a přeřazením/propuštěním zaměstnance, okamžité zrušení pracovního poměru zaměstnancem)
Pokyny pro semináře
Přihláška
Vyplněnou závaznou přihlášku odešlete nejpozději 3 pracovní dny před datem konání semináře. Po tomto termínu je možno se přihlásit pouze po telefonické domluvě. Evidence přihlášek probíhá podle data doručení. Doručení přihlášky z toho internetového obchodu potvrzujeme e-mailem.
Úhrada
Platbu za objednané semináře provádějte až na základě faktury - daňového dokladu, který obdržíte na semináři nebo zaslaného po konání semináře na náš účet 27-4236970247/0100, KB Olomouc. Variabilním symbolem bude číslo zaslané faktury. V případě potřeby si vyžádejte zálohovou fakturu. Platbu v hotovosti uveďte do Poznámky.
Účastnický poplatek vracíme pouze v případě, že Vaše neúčast bude oznámena nejméně 3 pracovní dny předem.
Pokyny pro videosemináře
Objednávka
Po objednání videosemináře běžným způsobem přes webové stránky v sekci VIDEOSEMINÁŘE Vám zašleme odkaz s pokyny, kde se k videosemináři zaregistrujete a spustíte jej, zároveň Vám také zašleme e-mailem a fakturu. Doručení objednávky z toho internetového obchodu potvrzujeme e-mailem.
Úhrada
Platbu za objednané videosemináře poukažte obratem - převodním příkazem na náš účet 27-4236970247/0100, KB Olomouc. Jako variabilní symbol uveďte číslo zaslané faktury.
Faktura - daňový doklad
Datum uskutečnění zdanitelného plnění je den přijetí platby nebo poskytnutí služby. Fakturu - daňový doklad obdrží každý účastník semináře, u videoseminářů e-mailem na adresu uvedenou v objednávce
Informace
Společnost ANAG, spol. s r. o. si vyhrazuje právo možné změny lektora. V tomto případě budou všichni přihlášení zájemci e-mailem informováni.
Dotazy
S případnými specifickými dotazy se
můžete kdykoliv obrátit na operátorky centra zákaznické péče
pro daný region -> viz sekce Kontakty
- Datum konání: 24. června 2025, 9.00 - 16.00
- Variabilní symbol: 21417
- Stav: Připravujeme