Zaměstnávání cizinců ze všech pohledů • co nového v roce 2025 a výhled pro 2026 • pobyt, práce, pojištění, zdanění, JMHZ • prezenčně i on-line
Určeno pro: zaměstnavatele, personalisty, mzdové účetní, ale i auditory a daňové poradce
Cíl: zaměstnávání cizinců v České republice je spojeno s mnohými povinnostmi, které je třeba splnit. Povinnosti začínají již u toho, zda je vůbec možné cizince bez dalšího zaměstnat, či zda potřebuje povolení k pobytu a k zaměstnání. Nastupuje určení státu, do kterého bude hrazeno pojištění, a nakonec i jak správně vypočítat daňovou povinnost v České republice, a to na měsíční i roční bázi. Zaměříme se jak na občany EU, EHP a Švýcarska, tak na občany třetích států včetně občanů Ukrajiny. Probereme podstatné změny související s jednotným měsíčním hlášením zaměstnavatele (JMHZ) od roku 2026 a 2027, zpřísněněné podmínky pro hlášení nástupu zahraničních zaměstnanců na Úřad práce před okamžikem jejich nástupu od 1. 10. 2025 a nové sankce, jakož i další související povinnosti zaměstnavatele.
rozdělení cizinců podle předpisů, které se na ně aplikují, upozornění na nová pravidla
- pobytová duální a neduální povolení (Schengenské vízum, zaměstnanecká a modrá karta, karta vnitropodnikově převáděného zaměstnance, změny ve vládních programech ekonomické migrace, služba Czech Trade a MPO„Podpora ekonomické migrace“)
- volný přístup na trh práce pro příslušníky vybraných států • hlášení volného pracovního místa • zrušení testu trhu práce • digitalizace hlášení nástupu • změn a ukončení zaměstnání cizince • nová pravidla pro oznámení nástupu do zaměstnání • nové sankce
- zaměstnávání občanů Ukrajiny • dočasná ochrana, volný přístup na trh práce/standardní zaměstnanecká karta, zvláštní dlouhodobý pobyt
- pojistné předpisy a daňové předpisy vztahující se na cizince
sociální a zdravotní pojištění • EU, smluvní a nesmluvní státy, účast cizinců na sociálním a zdravotním pojištění v ČR
- evropská koordinační nařízení • na které osoby se evropská koordinační nařízení vztahují • určení, kam platit pojistné v různých situacích •home-office v zahraničí a jeho důsledky pro zaměstnance a zaměstnavatele – povinnost hradit pojištění do zahraničí • Rámcová dohoda o výjimkách pro některé home-office • jaké podmínky splnit a jak žádat • postup při žádosti o formulář A1 a povinné náležitosti • rodinní příslušníci a pravidla pro určení státu, jehož legislativě podléhají
- smlouvy o sociálním zabezpečení s ostatními státy a pravidla jejich fungování
- sociální pojištění a zdravotní pojištění občanů Ukrajiny přicházejících do České republiky
- účast cizinců na zdravotním a nemocenském pojištění v ČR, dohody o provedení práce
daňová problematika • daň z příjmů fyzických osob
- smlouvy o zamezení dvojího zdanění a jejich základní principy
- daňová rezidence fyzických osob a její určení podle nového pokynu GFŘ D-59 včetně příkladů
- zdanění příjmů zaměstnanců – nerezidentů zaměstnaných českým zaměstnavatelem
- home office v zahraničí a důsledky pro zaměstnance a zaměstnavatele • upřesnění podle pokynu GFŘ D-59
- zdanění příjmů zaměstnanců vyslaných do ČR k českým společnostem
- mezinárodní pronájem pracovní síly nebo služba, jak rozlišit, jaké jsou rozdílné povinnosti
- mezinárodní pronájem pracovní síly do zahraničí a zálohy na daň – novelizovaná pravidla v doprovodném zákoně k JMHZ (zrušení povinnosti srážet zálohy ve vyjmenovaných případech)
- specifické kategorie zaměstnanců • vědci, akademičtí pracovníci, umělci a jejich zdanění podle JMHZ
- dohody o provedení práce a daňoví nerezidenti, zrušení srážkové daně od 2027
- specifika stanovení základu daně u daňových nerezidentů • příjmy za práci v České republice a v zahraničí
- smlouva o výkonu funkce = jednatel, člen statutárního orgánu • kdy aplikovat srážkovou a kdy zálohovou daň v roce 2025 a změny v JMHZ • zálohová daň a povinnost podat přiznání u daňových nerezidentů
- změna zdanění zaměstnaných umělců a sportovců od roku 2027
- konkrétní příklady zdanění zaměstnanců - zdanění příjmů za práci v ČR a za pracovní cesty v zahraničí u daňových nerezidentů
- benefity poskytované daňovým rezidentům a nerezidentům a jejich zdanění • úprava benefitů podle JMHZ, novela ustanovení §6 odst.9 písm.d) ZDP (zpřísnění)
- osvobození ubytování u občanů Ukrajiny ve vybraných případech
- zaměstnanecké akciové plány a jejich zdanění ve světle schválených změn a další změny v doprovodném zákoně k JMHZ
- položky snižující základ daně u cizinců • daňových nerezidentů, jejich omezení
- nároky na slevy na dani u cizinců • daňových nerezidentů a jejich omezení
- opravy zdanění v ČR a možnosti pro zaměstnavatel podle toho, zda nesprávné zdanění způsobil zaměstnanec nebo zaměstnavatel
- jednotné měsíční hlášení zaměstnavatele a související povinnosti zaměstnavatelů
- roční vyúčtování a seznam nerezidentů
- roční zúčtování – kdy ano a kdy ne
diskuze a odpovědi na dotazy
Pokyny pro semináře
Přihláška
Vyplněnou závaznou přihlášku odešlete nejpozději 3 pracovní dny před datem konání semináře. Po tomto termínu je možno se přihlásit pouze po telefonické domluvě. Evidence přihlášek probíhá podle data doručení. Doručení přihlášky z toho internetového obchodu potvrzujeme e-mailem.
Úhrada
Platbu za objednané semináře provádějte až na základě faktury - daňového dokladu, který obdržíte na semináři nebo zaslaného po konání semináře na náš účet 27-4236970247/0100, KB Olomouc. Variabilním symbolem bude číslo zaslané faktury. V případě potřeby si vyžádejte zálohovou fakturu. Platbu v hotovosti uveďte do Poznámky.
Účastnický poplatek vracíme pouze v případě, že Vaše neúčast bude oznámena nejméně 3 pracovní dny předem.
Pokyny pro videosemináře
Objednávka
Po objednání videosemináře běžným způsobem přes webové stránky v sekci VIDEOSEMINÁŘE Vám zašleme odkaz s pokyny, kde se k videosemináři zaregistrujete a spustíte jej, zároveň Vám také zašleme e-mailem a fakturu. Doručení objednávky z toho internetového obchodu potvrzujeme e-mailem.
Úhrada
Platbu za objednané videosemináře poukažte obratem - převodním příkazem na náš účet 27-4236970247/0100, KB Olomouc. Jako variabilní symbol uveďte číslo zaslané faktury.
Faktura - daňový doklad
Datum uskutečnění zdanitelného plnění je den přijetí platby nebo poskytnutí služby. Fakturu - daňový doklad obdrží každý účastník semináře, u videoseminářů e-mailem na adresu uvedenou v objednávce
Informace
Společnost ANAG, spol. s r. o. si vyhrazuje právo možné změny lektora. V tomto případě budou všichni přihlášení zájemci e-mailem informováni.
Dotazy
S případnými specifickými dotazy se
můžete kdykoliv obrátit na operátorky centra zákaznické péče
pro daný region -> viz sekce Kontakty
- Datum konání: 21. listopadu 2025, 9.00 - 14.00
- Variabilní symbol: 21522
- Stav: Připravujeme