Moderní lektor - Průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých
Autor: Tomáš Langer
- Kód produktu: 89944
- Nakladatelství: Grada Publishing
- Počet stran: 224
- Vazba: brož., 17x24 cm
- ISBN: 978-80-271-0093-4
- Datum vydání: duben 2016
- Běžná cena s DPH: 289 Kč
- Zvýhodnění on-line: 10%
- Ušetříte: -29 Kč
- Vaše cena s DPH: 260 Kč
- Jak kurz sestavit, aby byli účastníci i zadavatelé spokojeni?
- Jak s účastníky vzdělávání komunikovat a jak je motivovat?
- Které metody vzdělávání jsou efektivní a na které byste měli raději zapomenout?
- Co je e-beam, vizualizér a jak tyto a další moderní pomůcky v kurzu efektivně využít?
- Jaké jsou zásady i nejčastější chyby při práci s učebními pomůckami?
- Jak do výuky zapojit hlasování nebo jiné interaktivní metody?
Na tyto a další otázky vám odpoví tento moderní průvodce úspěšného vzdělavatele dospělých. Jako jediný mezi mnoha zahrnuje na dvou stovkách stran celý komplex základů lektorské činnosti.
Prakticky pojatá příručka je určena zejména začínajícím lektorům, ale i ti zkušenější v ní najdou mnoho zajímavých informací a inspirativních podnětů. Dozvíte se, jak kurz dobře připravit po stránce organizační a metodické i jak jej správně lektorsky zahájit a úspěšně dovést až k jeho cíli. Zvládnete také vybrat vhodnou didaktickou techniku či vytvořit ideální učební pomůcky vašemu kurzu na míru. Zájemce o certifikaci pak knížka připraví na větší část zkoušky z profesní kvalifikace Lektor dalšího vzdělávání.
Atraktivně podaný a čtivý výklad je doplněn řadou tipů, obrázků, otázek a úkolů, které vaše nové znalosti upevní a prohloubí. Díky přehledné struktuře a navigačním ikonám se navíc budete v textu skvěle orientovat.
Pusťte se tedy do čtení a staňte se moderním lektorem ještě dnes!
OBSAH:
O autorovi 10
Úvod pro praktiky 11
1. Lektor a jeho role ve vzdělávání dospělých 13
1.1 Kdo je lektor ve vzdělávání dospělých 14
Kompetence lektora 14
1.2 Vzhled a úprava zevnějšku 18
Oděv 18
Obuv a další doplňky 19
Hygiena 20
1.3 Role lektora ve vzdělávání dospělých 21
Andragog 22
Vzdělavatel (dospělých) 22
Trenér 22
Instruktor 23
Tutor 23
Kouč 24
Mentor 24
Moderátor, facilitátor 25
Konzultant, poradce 25
Mediátor 25
Supervizor 25
Autor studijních textů 26
Metodik 26
Manažer 26
Obchodník, marketér 27
Role lektora při výuce 27
Literatura pro zájemce 29
2. Příprava lektora na výuku 31
2.1 Koho vzděláváme aneb Cílová skupina vzdělávání 35
2.2 Čeho chceme dosáhnout aneb Cíle a kompetence ve vzdělávání 39
Kompetence 45
2.3 Co bude tématem aneb Obsah vzdělávání a jeho struktura 47
Délka výuky 48
Minutový scénář 49
Myšlenková mapa 52
2.4 Kde budeme vzdělávataneb Výukové prostory a jejich vybavení 53
Modely uspořádání učebny 55
Specifické výukové prostory 60
2.5 S jakým zařízením budeme vzdělávat aneb Didaktická technika pro lektory 61
Záznamová technika (tabule, flipchart) 62
Projekční technika 65
Audio- a videotechnika 68
Počítačová technika 69
Další a pomocná technická zařízení 71
Nejčastější chyby při práci s technikou 73
2.6 Co můžeme ve výuce použít aneb Učební pomůcky v lektorské praxi 75
Originální předměty a reálné skutečnosti 75
Zobrazení a znázornění předmětů a skutečností 76
Textové pomůcky 76
Programy prezentované didaktickou technikou 76
Speciální pomůcky 77
Nejčastější chyby při práci s pomůckami 77
Zásady práce s pomůckami 77
Lektorský kufřík 78
Zásady tvorby studijních textů pro dospělé 80
Literatura pro zájemce 83
3. Postup výuky 85
3.1 Dříve než začneme aneb Co nezapomenout ještě před začátkem výuky 86
3.2 První dojem rozhoduje aneb Jak správně komunikovat s účastníky 90
Verbální komunikace 90
Neverbální komunikace 93
Strukturace řeči 96
Celkový vzhled 96
3.3 Právě začínáme aneb Jak zahájit výuku 97
3.4 Kdo je kdo aneb Jak na představení lektora a účastníků 99
Představení lektora 99
Představení účastníků 100
Zjištění očekávání 105
Odměny 105
3.5 Co nás čeká
aneb Představení organizace kurzu a tématu výuky 107
Představení organizace kurzu 107
Představení tématu a jeho významu 109
Závěrečná zkouška 111
Závěrečná práce 112
3.6 Co teď a co potom aneb Vlastní výuka a její strukturace ?114
Motivace účastníků vzdělávání 114
Osvojování znalostí, dovedností a návyků 115
Upevňování znalostí, dovedností a postojů 119
Hodnocení výsledků vzdělávacího procesu 120
3.7 Konec dobrý, všechno dobré aneb Jak ukončit výuku 123
Závěr dílčí etapy kurzu 123
Ukončení celého kurzu 124
Literatura pro zájemce 126
4. Formy a metody vzdělávání dospělých 127
4.1 Proč jsou tak jiní aneb Specifika vzdělávání a učení dospělých 128
4.2 Musím na ten kurz jít aneb Motivace ke vzdělávání a učení 131
4.3 Už Komenský říkal… aneb Didaktické zásady ve výuce 134
Zásada názornosti 135
Zásada propojení teorie a praxe 137
Zásada individuálního přístupu 138
Zásada zpětné vazby 138
Zásada přiměřenosti 140
Zásada aktivity 141
Zásada trvalosti 142
Zásada komplexnosti 143
Zásada soustavnosti 145
Zásada vědeckosti 145
4.4 Jak budu postupovat
aneb Formy vzdělávání dospělých 146
4.5 Jak to účastníky nejlépe naučím aneb Tradiční metody vzdělávání dospělých 149
Jak vybrat optimální metodu vzdělávání dospělých 150
Klasifikace metod vzdělávání dospělých 152
Přednáška, výklad 154
Seminář 159
Workshop 160
Diskusní metody 161
Skupinová práce 165
Práce ve dvojicích 167
Sněhová koule 168
Open space technology 168
Galerie 169
Prezentace 170
Případová studie 171
Brainstorming 175
Brainwriting 177
Hraní rolí 180
Didaktické hry 181
Manažerské hry 182
Development centre 183
Outdoor training 183
Exkurze 184
Demonstrování 185
Instruktáž při výkonu práce 186
Asistování 186
Rotace práce 187
Koučování 187
Mentorování 189
Counselling 189
4.6 Jde to i jinak aneb Moderní metody vzdělávání dospělých 192
Interaktivita ve výuce 193
Testy 194
Chronologie 196
Domino 197
Dvojice 197
Doplňovačky 198
Hledání chyb v textu 198
Skládačky 199
Spojovačky 199
Křížovky 200
Práce se vzory dokumentů 201
4.7 Žijeme v online světě aneb Digitální vzdělávání jako trend 202
Mobilní technologie ve vzdělávání 205
Nápady na online aplikace pro vzdělávání 205
Literatura pro zájemce 207
Závěr pro teoretiky 209
Literatura 213